ภาษาต่างประเทศ

ประเพณีปอยต่างซอมต่อโหลง
Somers per dozen different strands of the tradition.



History
Rice porridge is traditionally dedicated to the passage of time is the primary pho . When the Buddha gained enlightenment Anutr . Penny Wise Samopti the month Visakha . Pen over eight months or six months he has been under rice . With her ​​honey juice of SUCHADA wife of millionaire city brought Bihar to worship the Bodhi Dana traditional polyphony . Is as follows .
            Millionaire 's wife in Rajgir . Desire to have a son as his successor one. I married for years and have no children . One day the family farm and went to bathe in the River Nene Charan old walk past a large tree in the early polyphony Srimhaoptis clear branches , wide leaves, thick umbrella . A clean white shade . I like the money to sit under the great tree . She has no idea that this tree will surely Satyr Song harbors . So she went down when I say that the base of the tree . O holy unto God who has great power . Who reside at this tree , I beseech of you to help inspire children to love him. He descended to the next. O Deva If you give me fulfillment , then soil . I will take that rice porridge is a votive offering sacrifice Sahkiriya " .
             When she finished praying . Returned to her husband as long as she is not pregnant. The rich joy to many. When the baby is a girl she looks gorgeous asymmetrical nature of the benefactor to the joyful parents and siblings in the family . SUCHADA commemorate her prayers she can get to the goddess Dana . When a baby by this morning and have integrity . The grace that you have so much to cook rice porridge . Consisting of rice, beans, sesame, sugar, honey, coconut and so elaborate and beautifully decorated with flowers on a platter of gold out of the house with lead paint Bodhi polyphony . To worship the goddess Dana Mahesak next .
             Buddha has said the things that will perform to the hole at the base of the tree sat Pho polyphony and then turned his face to the east . And she painted her SUCHADA to first understand what the Buddha met Marukha shifter sex because I do like to see the full glory of great men you look elegant and thirty two . The veneration thus bent into a tray of rice offerings to focus Payas Sahkiriya a vow to the Buddha and said thanks to her. And said to her that he is not a god Dana . But a man is a king of the Bill at Pasco tonsure . To seek the truth. Mrs. SUCHADA know about it. I respectfully offer sharp Au Go Bong their homes .
             The Buddha brought rice from the pan to make the count before 49 days prior to a memorial to his discipline. 49 Savory rice porridge before it is complete. He brought the tray to pray in the name Charan old . Then he went to live at his practice only the Pho polyphony to complete the Anutr Interview Pho Buddha of Wisdom.
             Legend of the consecrated rice porridge . Are respectively the Buddhist period. There is also a dedicated Kgawyaco of Mr. and Mrs. Rich 's tragic BUSINESS Master Wisaka so long as the great worshipers today. Become an important tradition at the profit making charity and I was happy for him.

ประวัติ
 ประเพณีถวายข้าวมธุปายาสมีมาแต่ครั้งปฐมโพธิ์กาลคือ ตอนที่พระพุทธเจ้าจะตรัสรู้อนุตรสัมมา สัมโพธิญาณซึ่งเป็นวันเดือนเพ็ญวิสาขะ หรือเพ็ญเดือน 8 เหนือ เดือน 6 ใต้ พระองค์ได้รับข้าวที่หุง ด้วยน้ำผึ้งน้ำอ้อยจากนางสุชาดาภรรยาของคฤหบดีเมืองมคธนำมาถวายเพื่อเป็นการบูชาเทพยาดา ณ ต้นโพธิ์พฤกษ์ตามประเพณี ความเป็นมาดังนี้
            ภรรยาของคฤหบดีในเมืองราชคฤห์ ปรารถนาอยากจะได้บุตรชายไว้สืบสกุลสักคน เพราะแต่งงานมาหลายปีแล้วยังไม่มีบุตร  วันหนึ่งนาและบริวารพากันไปอาบน้ำในแม่น้ำเนรัญชราเดินผ่านมาพบต้นศรีมหาโพธิ์พฤกษ์มีต้นไม้ใหญ่สล้างกิ่งก้านสาขากว้างร่มใบหนา ใต้ร่มไม้มีทรายขาวสะอาด ประดุจเงินน่านั่งนอนภายใต้ต้นไม้นั้นยิ่งนัก นางจึงมีความคิดว่าต้นไม้นี้น่าจะมีเทพารักษ์สงสถิตอยู่เป็นแน่ เมื่อคิดดังนั้นนางจึงเข้าไปกราบที่โคนต้นไม้พูดออกมาว่า ข้าแด่เทพเจ้าผู้ศักดิ์สิทธิ์มีมหิทธิฤทธิ์ ผู้สิงสถิตอยู่ ณ ต้นไม้นี้ ดิฉันขอความกรุณาจากท่านช่วยดลบันดาลให้มีบุตรสักคนเถิด เพื่อจะให้เขาได้สืบสกุลต่อไป ข้าแต่เทวะหากท่านให้ดินฉันสมปรารถนาแล้ว ดิฉันจะนำเอาข้าวมธุปายาสมาแก้บนสังเวยท่านเป็นสัจกิริยา”
             เมื่อนางอธิษฐานเสร็จแล้ว กลับไปอยู่กับสามีไม่นานเท่าใดนางก็ตั้งครรภ์ ยังความปลาบปลื้มแก่คฤหบดีเป็นอันมาก เมื่อครบกำหนดนางก็คลอดลูกเป็นผู้ชายมีลักษณะงดงามสมส่วนตามลักษณะของผู้มีบุญยังความโสมนัสแก่พ่อแม่พี่น้องในตระกูล   นางสุชาดารำลึกถึงคำอธิษฐานที่นางได้ขอไว้กับเทพยาดา เมื่อคลอดลูกโดยสวัสดิ์ภาพและมีความสมบูรณ์อย่างนี้ นับว่าพระคุณท่านมีมากจึงทำการหุงข้าวมธุปายาส ซึ่งประกอบด้วย ข้าว ถั่ว งา น้ำตาล น้ำผึ้ง มะพร้าว เป็นต้น ทำอย่างประณีตแล้วใส่ถาดทองประดับด้วยดอกไม้อย่างสวยงามเดินทางออกจากบ้านพร้อมด้วยทาสีมุ่งสู่ต้นโพธิ์พฤกษ์ เพื่อบูชาเทพยาดาผู้มเหสักข์ต่อไป
             พระพุทธเจ้ามีพระดำริว่าจะบำเพ็ญเพื่อการตรัสรู ณ ต้นโพธิ์พฤกษ์และประทับนั่งโคนต้นไม้นั้นหันพระพักตร์สู่ทิศตะวันออก นางสุชาดาและนางทาสีมาถึงได้พบพระพุทธเจ้าครั้งแรกเข้าใจว่าเป็นรุกขเทพจำแลงเพศเพราะดูพุทธลักษณะที่เต็มไปด้วยสิริโฉมอันงามสง่าแห่งมหาบุรุษเจ้าสามสิบสองประการ เกิดความเลื่อมใสจึงน้อมถาดข้าวมุปายาสเข้าไปถวายแก้สัจกิริยาที่ได้บนบานไว้พระพุทธเจ้าจึงตรัสขอบคุณต่อนาง และบอกแก่นางว่าพระองค์ท่านมิได้เป็นเทพยาดา แต่เป็นมนุษย์คือเป็นกษัตริย์แห่งเมืองกบิลพัสด์ออกผนวช เพื่อแสวงหาสัจธรรม นางสุชาดาทราบเรื่องแล้ว ก็กราบถวายบงคมลากลับบ้านเรือนของตน
             หลังจากนั้นพระพุทธเจ้าทรงนำเอาข้าวจากถาดมาทรงทำเป็นก้อน ๆ นับจำนวนได้ 49 ก้อน ให้เป็นเครื่องรำลึกถึงวันที่ทรงบำเพ็ญทุกรกิริยา เสวยข้าวมธุปายาส 49 ก้อนนั้นหมดแล้ว ทรงนำถาดไปทรงอธิษฐานในแม่น้ำเนรัญชรา จากนั้นพระองค์ก็เสด็จมาทรงบำเพ็ญเพียงอยู่ ณ โพธิ์พฤกษ์นั้นต่อจนสำเร็จพระอนุตรสัมมาสัมโพธิ์ญาณ
             ตำนานเดียวกับการถวายข้าวมธุปายาส มีมาตามลำดับตลอดพุทธสมัย นอกจากนั้นก็มีการถวายข้าวยาคูของนายอนาถบิณฑิกเศรษฐีและนางวิสาขามหาอุบาสิกา เป็นต้น ตราบเท่าถึงทุกวันนี้ จนกลายเป็นประเพณีสำคัญอย่างหนึ่งที่ผู้ทำหวังผล คือ ความสุขสวัสดีและบุญกุศลแก่ตน

Nickname.
Rice porridge is commonly referred to by several names in different parts of India and the local area , it is the name of several different types .
           - Rice or rice porridge is stirred with honey .
           - Kgawyaco mush salt and sugar. Make salted and sweet .
           - Rice Village Tour stirring molasses brown rice , beans, sesame powder and made ​​into cakes .
           - Rice, sugar, molasses, honey , rice, beans Krayasart stir with Sesame Paste Group as a cube or a festival devoted time to charitable Forerunner 10 months in the tradition of the region .
           - Rice Rice stir the manna is Kgawtipis ritual sugar cane juice , honey , nuts, milk , sesame stir wadding with a virgin . Rice is considered sacred . I eat will inevitably recover from ailments Hello and happy forever.
           - Rice Somers is the capital of the Thailand 's rice porridge . Stir the rice over twenty popular this month dedicated to the Buddha in the early morning as the Royal Somers .
           - Praehgahlwg rice is rice porridge called the north. To present time major festivals such as Yi Peng months , four months , eight months, Peng Peng etc.
        Most of the fence will stir rice Ratchawat . And the virgin. Menopausal women , and Yom Kippur , or five to eight precepts are preserved in the ceremony . Buddha gave the morning. Called the rice bowl Praehgahlwg .

ชื่อเรียก
ข้าวมธุปายาสมีชื่อหลายชื่อที่นิยมเรียกกันในท้องถิ่นและประเทศต่าง ๆ ส่วนประเทศอินเดียก็ปรากฏชื่อเป็นหลายชนิดคือ
           - ข้าวมธุปายาส คือข้าวหุง หรือกวนด้วยน้ำผึ้ง
           - ข้าวยาคู ข้าวต้มที่ใส่เกลือและน้ำตาล ทำเป็นชนิดเค็มและชนิดหวาน
           - ข้าววิตู ข้าวกวนด้วยน้ำอ้อย น้ำตาล ถั่วงา ทำเป็นผงและก้อน
           - ข้าวกระยาสารท กวนด้วยข้าว น้ำตาล น้ำอ้อย น้ำผึ้ง ถั่วงา แปะแช ทำเป็นก้อน หรือเป็นแผ่นในคราวงานเทศกาลอุทิศกุศลแก่บรรพชนในประเพณีเดือน 10 ของภาคกลาง
           - ข้าวกระยาทิพย์ คือ ข้าวทิพย์ ข้าวที่กวนด้วยพิธีกรรม ใส่น้ำตาล น้ำอ้อย น้ำผึ้ง ถั่วงา น้ำนม ทำให้เป็นก้อนโดยให้หญิงพรหมจารีกวน ถือว่าเป็นข้าวศักดิ์สิทธิ์ ใครได้รับประทานย่อมจะหายจากโรคภัยไข้เจ็บและมีความสุขสวัสดีตลอดไป
           - ข้าวซอมต่อหลวง คือ ข้าวมธุปายาสของชาวไทยใหญ่ นิยมกวนข้าวนี้เมื่อเดือนยี่เหนือถวายพระพุทธในตอนเช้ามืด เรียกว่า ต่างซอมต่อหลวง
           - ข้าวพระเจ้าหลวง คือ การเรียกชื่อข้าวมธุปายาสของชาวภาคเหนือ นิยมถวายในคราวเทศกาลใหญ่ ๆ เช่น เดือนยี่เป็ง เดือนสี่เป็ง เดือนแปดเป็ง เป็นต้น
        โดยมากจะกวนข้าวในรั่วราชวัตร และให้หญิงพรหมจารี หรือผู้หญิงที่หมดประจำเดือนแล้วถือศีลห้าถึงศีลแปดเป็นผู้กวนในพิธีนั้น ถวายพระพุทธตอนเช้า เรียกว่าใส่บาตรข้าวพระเจ้าหลวง

Objective
Consecrated rice porridge . This is important work that Buddhists should behave . The following reasons .
                First . According to the Buddhist tradition.
                Two . Worship Buddha and Buddhist lunar month twenty -four months .
                Three . Commemorate the date of the Buddha's enlightenment .
                Four . Creating harmony in the nation .
                Five . 's Learning how to make bread or rice porridge .
                6th . Produce a dedicated local people helped to create.
                Seven . Preserve the ancestral traditions and art created to endure forever.

วัตถุประสงค์
 การถวายข้าวมธุปายาส นับเป็นงานสำคัญที่ชาวพุทธพึงประพฤติปฏิบัติ ด้วยเหตุผลหลายประการดังต่อไปนี้
                1. เป็นการปฏิบัติตามพุทธประเพณี
                2. เป็นการบูชาพระพุทธเจ้าในวันเพ็ญเดือนยี่ เดือนสี่ และวิสาขบูชา
                3. เป็นการรำลึกถึงวันตรัสรู้ของพระพุทธเจ้า
                4. เป็นการสร้างความสามัคคีในกลุ่มชน
                5. เป็นการเรียนรู้วิธีการทำขนมหรือข้าวมธุปายาส
                6. เป็นการถวายผลิตผลที่คนในท้องถิ่นช่วยกันสร้างขึ้นมา
                7. เป็นการอนุรักษ์ประเพณีและศิลปะที่บรรพบุรุษสร้างไว้ให้ยืนยงอยู่ตลอดไป

Benefit
As I mentioned earlier that The villagers gathered to celebrate the rice porridge . Dedicated to the Buddha , and rice . Welcome to the delight of their rights and Roses . Are people who are loved by their parents , as teachers, etc.
         Receive the benefits .
            First . , To create love and unity .
            Two . , To preserve the traditions , pretty good .
            Three . , To be sacred to their happiness .
            4th . , To transfer knowledge to the youth and the arts .
               Five . , To commemorate Memorial ASSURE . The Buddha 's past misconduct .

ประโยชน์
  ดังได้กล่าวมาแล้วแต่ต้นว่า สาเหตุที่ชาวบ้านพากันทำพิธีข้าวมธุปายาส เพื่อถวายพระพุทธและบริโภคข้าวนั้น เพื่อความสุขสวัสดีของตนและปิยชน คือคนผู้เป็นที่รักของตน เช่น บิดา มารดา ครู อาจารย์ เป็นต้น
         ประโยชน์ที่พึงได้รับ คือ
            1. เพื่อสร้างความรักความสามัคคี
            2. เพื่ออนุรักษ์ประเพณีที่ดีงามไว้
            3. เพื่อเป็นสวัสดิ์มงคลแก่ตน
            4. เพื่อถ่ายทอดวิชาความรู้และศิลปะแก่อนุชน
 
               5. เพื่อเป็นการรำลึกถึงพุทธจริยา ที่พระพุทธเจ้าทรงประพฤติมาในอดีต

Season

Praehgahlwg rice porridge or rice festival to present several significant time together is.
                First . Tradition of Yi Peng .
                Two . Tradition four months .
                Three . Traditional Vesak eight months .
                Four . Tradition tuff question .
                Five . Traditionally trained monks .
       In these traditional rice porridge popular agitation . In order to strengthen the faith of the people who attended. Measure the distribution of rice porridge popular and widely known to the public . Give them the happiness I had consumed . And unity in the nation with

เทศกาล
     ข้าวมธุปายาสหรือข้าวพระเจ้าหลวงนิยมถวายในงานเทศกาลสำคัญ ๆ หลายคราวด้วยกัน คือ
                1. ประเพณียี่เป็ง
                2. ประเพณีเดือนสี่
                3. ประเพณีวิสาขบูชา เดือนแปด
                4. ประเพณีปอยหลวง
                5. ประเพณีอบรมพระภิกษุสามเณร
       ในงานประเพณีเหล่านี้นิยมกวนข้าวมธุปายาส เพื่อเป็นการสร้างเสริมศรัทธาแก่ประชาชนผู้มาร่วมงาน และทางวัดนิยมแจกจ่ายข้าวมธุปายาสแก่ประชาชนอย่างทั่วถึงกัน ให้เขาเหล่านั้นได้บริโภคเป็นการสร้างความสุขสวัสดี ตลอดความสามัคคีให้เกิดในกลุ่มชนด้วย

Stirring ceremony.
The preparation ritual preparation of rice porridge .
        1 . The fence is also known as a royal ceremonial observances is to make the rice . Steamed rice and chasing rice porridge . The elders in the temple or grandfather was a professor at the designated place . 5-10 m wide four -sided square embroidery Bunting shoots shoots bananas , sugarcane and coconut to make the bottom area Pratopea to rice porridge .
        Two . Area made ​​piece of stone used as stove Or trowel for the pans or pots used to stir rice porridge ready link thread from the Buddha down to Ratchawat band is hailed Chicago as routine clockwise the knot at Circular Buddha is traced down to the clergy to merge. in the bowl of holy water ceremony .
        Three . Containers used for rice porridge contains .
                - Wash basin or bowl for soaking rice for sticky rice steamed to soften the expansion time to eat.
                - Steamer for steaming rice jar . Some take to the nest . Due to the large volume of steam .
                - Wok spatula, stir the rice porridge for 2-3 sets .
                - Wash basin or pot for rice porridge cooked ago.
                - Bowls or plates for the rice porridge . Survival bread consecrated as the 49th deck of the Buddha .
        Four . Material used for catching rice porridge . There are many different kinds . This happens according to the faith of the majority of the following materials .

    Types of properties .
             First . Milled rice.
             Two . Beans or lentils Taewแpb .
             Three . Poppy , sesame, onion and sesame .
             Four . Beans or ground peanuts.
             Five . Cane sugar or sugar in it.
             6th . Molasses .

    Or a type of fresh water .
             First . Dried coconut for coconut milk .
             Two . Room for coconut juice .
             Three . Dairy , fresh or canned milk .
             Four . Juice fresh .
             Five . Sugars resort .
             . 6 honey .

พิธีกวน
การเตรียมการจัดทำพิธีกรรมจัดทำข้าวมธุปายาส
        1. การทำรั้วพิธีนั้นเรียกอีกอย่างว่า ทำราชวัตร คือบริเวณที่จะทำการหุงข้าว นึ่งข้าวและกวดข้าวมธุปายาส โดยผู้อาวุโสในวัดหรือปู่อาจารย์เป็นคนกำหนดสถานที่ให้ ขนาดกว้างประมาณ 5-10 เมตร เป็น 4 เหลี่ยมจตุรัส ปักธงทิว หน่อกล้วย หน่ออ้อยและเอาก้นมะพร้าวมาทำเป็นประตูป่าไปสู่บริเวณที่ทำข้าวมธุปายาส
        2. ในบริเวณนั้นทำก้อนเส้า หรือเกรียงสำหรับตั้งกระทะหรือหม้อไหที่ใช้ในการกวนข้าวมธุปายาส ไว้พร้อม โยงสายสิญจน์จากพระพุทธรูปลงมาหาราชวัตรวงเป็นทักชิณวัตรเวียนขวาส่วนเงื่อนที่เวียนพระพุทธรูปนั้นโยงลงมาหาพระสงฆ์เพื่อเวียนบาตรน้ำมนต์ในการทำพิธี
        3. ภาชนะที่ใช้สำหรับทำข้าวมธุปายาสนั้นประกอบด้วย
                - กาละมัง หรือหม้อสำหรับแช่ข้าวสารเหนียวเพื่อให้ข้าวขยายตัวเวลานึ่งจะนิ่มน่ารับประทาน
                - หม้อนึ่ง ไหข้าว สำหรับใช้นึ่ง บางแห่งใช้รังถึง เนื่องจากนึ่งได้ปริมาณมาก
                - กระทะ ไม้พาย สำหรับกวนข้าวมธุปายาส 2-3 ชุด
                - กาละมัง หรือหม้อสำหรับใช่ข้าว มธุปายาส สุกได้ที่แล้ว
                - ถ้วยชาม หรือจานสำหรับใส่ข้าวมธุปายาส ถวายเท่าจำนวนการรอดพระกระยาหารของพระพุทธเจ้า 49 สำรับ
        4. วัสดุที่ใช้สำหรับกวดข้าวมธุปายาส นั้นมีหลายอย่างหลายชนิด ซึ่งเกิดขึ้นตามกำลังศรัทธาของประชาชนสวนใหญ่กำหนดเอาวัสดุต่อไปนี้

    ประเภทของแห้ง คือ
             1. ข้าวสารข้าวเหนียว
             2. ถั่วดำหรือถั่วแดง ถั่วแปบ
             3. งาดำ งาขาว และงาหอม
             4. ถั่วดินหรือถั่วลิสง
             5. น้ำตาลทรายหรือน้ำตาลปีบ
             6. น้ำอ้อย

    ประเภทของสดหรือที่มีน้ำ
             1. มะพร้าวแห้งสำหรับทำน้ำกะทิ
             2. น้ำสำหรับคั้นกะทิ
             3. นมสดหรือนมกระป๋อง
             4. น้ำอ้อยสด
             5. น้ำตาลสอ
             6. น้ำผึ้งแท้


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น